◘ The Only Me ◘

My photo
♥ A Muslimah faithful to ALLAH ♥ A Besties to my Cats & Kittens ♥ A Savior to my Best Friends ever ♥ A Good Listener to my Fiancee ♥

06 June 2009

Petua Mengasihi Isteri


1. Telefon isteri dari tempat kerja untuk bertanya khabar,
memberitahu sesuatu yang menarik atau sekadar ingin menyatakan "I Love You".

2. Ucapkan kata-kata sayang sekurang-kurangnya dua kali sehari.

3. Tolong kemaskan katil dan bilik tidur. 4. Tolong terbalikkan
stokin atau seumpamanya untuk memudahkan isteri mencuci. Tolong
buang sampah tanpa disuruh.

5. Bila keluar out station, telefon isteri untuk memberitahu nombor
telefon tempat penginapan dan memberitahu yang kita sudah selamat
sampai.

6. Tunjukkan kepimpinan yang baik, suami adalah ketua rumahtangga
dan pendidik.

7. Berdiskusi dari semasa kesemasa, jangan ketepikan pendapat
isteri.

8. Sentiasa kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama.

9. Sokong pendapat isteri sekiranya beliau bertentangan dengan
pendapat orang lain, tetapi hendaklah secara rational bukannya
mengiyakan semuanya.... .. sekiranya pendapat isteri anda salah....
betulkan.

10. Urut-mengurut isteri atau seumpamanya dari masa kesemasa.

11. Peluk dan belai isteri sekali-sekala tanpa implikasi seksual.

12. Sabar dan tenang bila mendengar cerita dan masalah isteri.

13. Pamerkan kasih sayang bila dikhalayak ramai. Jangan abaikan
isteri atau tinggalkan beliau jauh bila berjalan.

14. Bila berpegang tangan, jangan biarkan tangan longlai.

15. Buatkan air minuman atau seumpamanya sekali-sekala.

16. Bila makan diluar, jangan harapkan isteri sahaja yang memilih
tempat untuk makan.

17. Sabar bila isteri terlambat sedikit atau dengan tiba-tiba ingin
menukar baju yang dipakai atau menukar rancangan.

18. Beri perhatian yang lebih pada isteri dari orang lain dikhalayak
ramai.

19. Lebihkan isteri anda dari anak-anak.

20. Belikan hadiah kecil dari semasa kesemasa seperti minyak wangi
dan jam Kad-kad ucapan juga dapat mengeratkan lagi hubungan kasih
sayang dengan isteri.

21. Bila Hari Raya tiba nanti jangan hanya bagi 'angpau' kepada anak-
anak sahaja . Tetapi bagilah juga kepada isteri anda. Tak kira lah
berapa jumlahnya dan tak kisahlah samada dia bekerja atau surirumah
tangga sahaja. Anda pasti seronok lihat isteri gembira.

22. Perempuan inginkan perhatian dan kasih sayang, terutamanya dari
orang yang disayangi. Oleh itu tunjukkan sifat keperihatinan dan
kasih sayang yang tiada nilai kepada mereka. Bila mereka rasa
terhibur dan bahagia mereka akan menjadi seorang pasangan yang amat
setia dan cinta sepenuh hati. Sekiranya kasih sayang yang mutlak
telah didambakan kepada orang yang disayanginya, segala pengorbanan
akan dilakukan tanpa memberi sebarang nilai-itulah perempuan.

2. Gunakan sepenuhnya teknologi yang ada dizaman sekarang. Seringlah
menelefon atau menghantar e mail untuk bertanyakan khabar atau
paling minima mengucapkan `Hai' untuk menunjukkan bahawa dia sering
di hati kamu. Bagi mereka walaupun satu ungkapan atau satu ayat, ia
merupakan sesuatu yang sangat berharga dan begitu bahagia
menerimanya.

3. Berkongsilah masalah dengan mereka, cuba dengar pendapat mereka,
sekurang-kurangnya mereka akan berasa yang mereka itu penting dalam
diri kamu dan diperlukan.

4. Jangan kamu ambil remeh temeh pada perkara yang amat penting bagi
mereka. Mereka sangat kuat ingatan terhadap tarikh-tarikh penting,
contohnya hari ulangtahun. Apa salahnya buat `surprise' sekali
sekala kepada orang yang kita sayangi. Mereka akan dapat rasakan
yang kamu betul-betul menyayanginya.

5. Perempuan terkenal dengan sifat manjanya. Mereka sering ingin
melakukan sesuatu bersama orang yang disayangi. Mereka akan meminta
bantuan kamu walaupun mereka mampu melakukannya. Jangan menolak
sekiranya kamu tiada halangan ketika itu. Inilah masanya untuk kamu
menonjolkan ke'macho'an kamu!

6. Pujuklah mereka dan tenangkan mereka sekiranya mereka dalam
kesusahan. Ketika ini mereka benar-benar inginkan kamu disisi
mereka.

7. Jangan kedekut memberi pujian kepada mereka kerana mereka berhak
mendapat pujian.

8. Berbincanglah kamu selagi kamu boleh berbincang dan berbincanglah
bersama-sama dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Jangan kamu
menggunakan kuasa veto kamu dalam membuat keputusan.

9. Cuba memahami keinginannya dan kemahuannya. Sesetengah perempuan
tidak suka menyatakan secara terus terang tentang apa yang mereka
inginkan, kadang-kadang mereka suka berkias dan memberi
contoh `cerita orang lain' kepada kamu. Jadi kamu kenalah peka dan
gunakan kepakaran kamu untuk memenangi hati mereka.

10. Jangan lupa, mereka juga ada ego yang terselit di celah-celah
kelembutan mereka. Apabila mereka terancam atau tercabar.. lahirlah
sifat amarah, cemburu dan cepat merajuk. Masalah akan timbul bagi
mereka yang suka memendam terhadap sesuatu yang mereka tidak puas
hati. Mereka akan `meletup' pada suatu hari. TETAPI kamu jangan sama-
sama meletup. Kamu juga jangan lupa dalam diri kamu wujud satu sifat
kepimpinan untuk menyelesaikan masalah yang timbul dalam keadaan
yang terkawal Cari sebab mengapa ia terjadi dan bawa berbincang.
Ditahap ini kesabaran, toleransi dan komunikasi amat penting.
Lakukan dalam keadaan ketika mereka sudah 'sejuk'. Mungkin kamu juga
boleh 'cool'kan diri kamu dengan berfikir secara positif contohnya
mengapa mereka cemburu… itu kerana mereka SAYANGkan kamu!

05 June 2009

[S E B U A H kisah C I N T A]

Suami saya adalah serorang jurutera, saya mencintai sifatnya yang
semulajadi dan saya menyukai perasaan hangat yang muncul dihati saya ketika
bersandar dibahunya.

3 tahun dalam masa perkenalan dan 2 tahun dalam masa pernikahan, saya harus
akui, bahawa saya mulai merasa letih...lelah, alasan-alasan saya
mencintainya dulu telah berubah menjadi sesuatu yang menjemukan. Saya
seorang wanita yang sentimental dan benar-benar sensitif serta berperasaan
halus. Saya merindui saat-saat romantis seperti seorang anak kecil yang
sentiasa mengharapkan belaian ayah dan ibunya. Tetapi, semua itu tidak
pernah saya perolehi. Suami saya jauh berbeza dari yang saya harapkan. Rasa
sensitifnya kurang. Dan ketidakmampuannya dalam menciptakan suasana yang
romantis dalam perkahwinan kami telah mematahkan semua harapan saya
terhadap cinta yang ideal.

Suatu hari, saya beranikan diri untuk mengatakan kep! utusan saya
kepadanya, bahawa saya inginkan penceraian.

"Mengapa?"Dia bertanya dengan nada terkejut.
"Siti letih, Abang tidak pernah cuba memberikan cinta yang saya inginkan."
Dia diam dan termenung sepanjang malam di depan komputernya, nampak
seolah-olah sedang mengerjakan sesuatu, padahal tidak.

Kekecewaan saya semakin bertambah, seorang lelaki yang tidak dapat
mengekspresikan perasaannya, apalagi yang boleh saya harapkan daripadanya?
Dan akhirnya dia bertanya.
"Apa yang Abang boleh lakukan untuk mengubah fikiran Siti?" Saya merenung
matanya dalam-dalam dan menjawab dengan perlahan.

"Siti ada 1 soalan, kalau Abang temui jawapannya didalam hati Siti, Siti
akan mengubah fikiran Siti; Seandainya, Siti menyukai sekuntum bunga cantik
yang ada ditebing gunung dan kita berdua tahu jika Abang memanjat
gunung-gunung itu, Abang akan mati. Apakah yang Abang akan lakukan untuk
Siti?"

Dia termenung dan akhirnya berkata, "Abang akan memberikan jawapannya
esok." Hati saya terus gundah mendengar responnya itu.

Keesokan paginya, dia tidak ada di rumah, dan saya menenui selembar kertas
dengan coretan tangannya dibawah sebiji gelas yang berisi susu hangat yang
bertuliskan...

'Sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untukmu, tetapi izinkan
Abang untuk menjelaskan alasannya." Kalimah pertama itu menghancurkan hati
saya. Namun, saya masih terus ingin membacanya.

"Siti boleh mengetik dikomputer dan selalu mengusik program didalamnya dan
akhirnya menangis di depan monitor, Abang harus memberikan jari-jari Abang
supaya boleh membantu Siti untuk memperbaiki program tersebut."

"Siti selalu lupa membawa kunci rumah ketika Siti keluar, dan Abang harus
memberikan kaki Abang supaya boleh menendang pintu, dan membuka pintu untuk
Siti ketika pulang."
"Siti suka jalan-jalan di shopping complexs tetapi selalu tersasar dan ada
ketikanya sesat di tempat-tempat baru yang Siti kunjungi, Abang harus
mencari Siti dari satu lot kedai ke satu lot kedai yang lain mencarimu dan
membawa Siti pulang ke rumah."

"Siti selalu sengal-sengal badan sewaktu 'teman baik' Siti datang setiap
bulan, dan Abang harus memberikan tangan Abang untuk memicit dan mengurut
kaki Siti yang sengal itu."

"Siti lebih suka duduk di rumah, dan Abang selalu risau Siti akan menjadi
'pelik'. Dan Abang harus membelikan sesuatu yang dapat menghiburkan Siti
dirumah atau meminjamkan lidah Abang untuk menceritakan hal-hal kelakar
yang Abang alami."

"Siti selalu menatap komputer, membaca buku dan itu tidak baik untuk
kesihatan mata Siti, Abang harus menjaga mata Abang agar ketika kita tua
nanti, abang dapat menolong mengguntingkan kukumu dan memandikanmu."

"Tangan Abang akan memegang tangan Siti, membimbing menelusuri pantai,
menikmati matahari pagi dan pasir yang indah. Menceritakan warna-warna
bunga yang bersinar dan indah seperti canti! knya wajahmu."

"Tetapi sayangku, Abang tidak akan mengambil bunga itu untuk mati.
Kerana,Abang tidak sanggup melihat airmatamu mengalir menangisi kematian
Abang."

"Sayangku, Abang tahu, ada ramai orang yang boleh mencintaimu lebih
daripada Abang mencintai Siti."

"Untuk itu sayang, jika semua yang telah diberikan oleh tangan, kaki, mata
Abang tidak cukup bagi Siti. Abang tidak akan menahan diri Siti mencari
tangan, kaki dan mata lain yang dapat membahagiakan Siti."

Airmata saya jatuh ke atas tulisannya dan membuatkan tintanya menjadi
kabur, tetapi saya tetap berusaha untuk terus membacanya lagi.

"Dan sekarang, Siti telah selesai membaca jawapan Abang. Jika Siti puashati
dengan semua jawapan ini, dan tetap inginkan Abang tinggal di rumah ini,
tolong bukakan pintu rumah kita, Abang sekarang sedang berdiri di luar sana
menunggu jawapan Siti." "Tetapi, jika Siti tidak puas hati,
sayangku...biarkan Abang masuk untuk mengemaskan barang-barang Abang, dan
Abang tidak akan menyulitkan hidupmu. Percayalah, bahagia Abang bila Siti
bahagia."
Saya terpegun. Segera mata memandang ! pintu yang terkatup rapat. Lalu saya
segera berlari membukakan pintu dan melihatnya berdiri di depan pintu
dengan wajah gusar sambil tangannya memegang susu dan roti kesukaan saya.

Oh! Kini saya tahu, tidak ada orang yang pernah mencintai saya lebih dari
dia mencintai saya. Itulah cinta, di saat kita merasa cinta itu telah
beransur-ansur hilang dari hati kita kerana kita merasa dia tidak dapat
memberikan cinta dalam 'kewujudan' yang kita inginkan, maka cinta itu telah
hadir dalam 'kewujudan' yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini.

[you all just imagine betapa DALAM nye kasih SAYANG yg suami die berikan pd ISTERI t'SAYANG....mase sumone mula2 nak ngorat aku,ni laa CERITERA yg si JEJAKA janggut itu forwardkan kat dlm emel YAHOO aku....time dah hbis baca je cerita nie,aku trus membuat keputusan nak mendekati si JEJAKA itu...dan akhirnya CINTA aku dan JEJAKA itu sehingga skg sudah masukk 2 TAHUN...lalalalalaaa..hanya tunggu mase untuk si JEJAKA itu melamar + meminang + menikahi aku pula!!! insyaALLAH]

: F U N N Y :




WHICH one do you prefer???

maybe .......

:: the good driver??

:: the loud one??

:: the hot one??

:: the fatty??

:: the gangster??

:: the chill one??

:: the smart one??

WEEEEEEEEEEEEEEEEE!!! u just PICK one!!

ini kah melambangkan AKU???

MEI
* Keras hati & degil. * Kuat semangat & bermotivasi tinggi. * Pemikiran yang tajam. * Mudah marah apabila tidak dikawal. * Pandai menarik hati & perhatian orang lain . * Perasaan yang amat mendalam. * Cantik dari segi mental & fizikal. * Tidak perlu dimotivasikan. * Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain. * Mudah dipujuk. * Bersikap sistematik (otak kiri). * Suka berangan. * Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu. * Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit. * Daya khayalan yang tinggi. * Permikiran yang tajam. * Pandai berdebat. * Fizikal yang baik. * Kelemahan sistem pernafasan. * Suka sastera, seni & muzik serta melancong. * Tidak berapa suka duduk di rumah. * Tidak boleh duduk diam. * Tidak punya ramai anak. * Rajin dan bersemangat tinggi. * Agak boros *

ADAKALAnya aku mmg mcm yg tersenarai diATAS!!
tp...pada kwn2 aku,silalah NILAI diri AKU yg sebenarnye k!!macihhh!!!
ngeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee (=

03 June 2009

[O R E O c h e e s e C A K E]



Bahan-bahan

* 1 pek biskut oreo
* 1/3 sb butter - cairkan
* 3 pek krim cheese (8oz setiap satu)
* 3/4c gula -nk kurang suka hati
* 1sb krim masam
* 1 tsp vanilla essence
* 4 biji telur

Cara-cara

1. Panaskan oven 350°F . Asingkan sedikit biskut oreo. Kemudian hancurkan kesemua
baki biskut, buang krimnya.
2. Masukkan biskut yang hancur tadi ke dalam butter yang telah di cairkan.
3. Canaikan/tekan dengan kuat pada loyang 9" sehingga padat lebih kurang 2 inci tebal.
4. Putar krim cheese dan gula, speed medium sehingga sebati.
5. Tambahkan sour krim dan vanilla, kacau sebati.
6. Tambahkan telur, satu per satu dengan speed perlahan. Putar sehingga sebati sahaja, elakkan 'overbeat'.
7. Biskut yang telah diasingkan awal tadi hancurkan secara kasar dan tabur ke dalam adunan cheese.
8. Gaul menggunakan spatula dengan perlahan.
9. Tuang kedalam loyang berisi base oreo tadi.
10. Bakar selama 55 minit atau sehingga set.
11. Apabila siap sejukkan dahulu di atas jaring dawai.
12. Selepas itu sejukkan lagi di dalam peti sejuk selama paling kurang 4jam.

Seeloknya dibiarkan semalaman di dalam peti.

Saiz hidangan : 16 - loyang 9"

Cadangan hidangan : Jika ingin mengelakkan permukaan kek jadi kuning, lapik aluminium foil di atas kek pada 15 -20 minit terakhir.
Hias ikut citarasa masing-masing. Menarik jika disusunkan biskut oreo di keliling kek bersama hiasan whipping cream.

02 June 2009

[7 AYAT CINTA]

Sabda Rasulullah SAW:
Barangsiapa yang hafal dan mengamalkan tujuh kalimah ini akan dimuliakan oleh Allah dan malaikat dan
akan diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih di lautan..



1.Bismillahhirrahma nnirrahim: pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.



2.Alhamdulliah: pada tiap-tiap habis melakukan sesuatu.



3.Astagfirrullah: jika tersilap mengatakan sesuatu yang buruk.



4.Insyaallah: jika ingin melakukan sesuatu pada masa akan datang.



5.Lahaulawalaquatai llahbillah: bila tidak dapat melakukan sesuatu yang agak berat atau melihat sesuatu yang
buruk.



6.Innalillah: jika menghadapi musibah atau melihat kematian.



7.Laailaahaillallah: bacalah sepanjang siang dan malam sebanyak-banyaknya.amalkanlah selalu moga-moga
kita tergolong dikalangan orang yang terpilih oleh Allah.

[nyanya + adik + june]



~INI adalah 3 ekor kucing aku yg sgt aku SAYANGI~
June adalah mama kepada ADIK n NYANYA...mereka2 ini yg slalu menceriakan suasana umah kami yg memang dh CERIA ngn gelagat adik2 aku dan BUDAK2 NGAJI yg datang ke rumah kami....kepada sesape yg rasa bosan, aku syorkan laa kat korang supaya MEMBELA kucing kerana kucing sgt suka dimanja dan disayangi dan yg paling PENTING kucing nie memahami HATI tuan die taw!!!!! i LIKE!!!!! =* mmmmooooowaaaaaahhhhhhh

hang out - GENTING ....





[PERJALANAN kami bermula pada 7th MARCH 2009]
Pengalaman yang xdpt dilupakan time pg2 buta kami menunggu bus kt KL SENTRAL...yg peritnye bile ada 1 jelitawan yg cntik manis t'lmbt smpi ke tmpt bus tuh..then aku,akma,ummu,ain n fatin berasa sgt CEMAS..jelitawan yg dimaksudkan si IZNEY..bygkan???(bygkan taw)...ade ke lg 10 minit nak kul11 pg (means nak menaiki BUS nie) die still berade di JLN YAP KWAN SENG pd ms itu..not sure..izney bersama akaknye dlm perjalanan menghantar izney ke KL SENTRAL..kami dah gelabah2 terpakse buat keputusan untuk MENINGGALKAN ain(yg pakar untuk ke genting) supaya menunggu izney yg bakal tiba...kami pon pergi laa dlu menaiki bus...

[keadaan bus yg juge TEGANG]
Ini kerana,otak aku,akma,ummu n fatin bercelaru memikirkan sma ada ain n izney dpt ke x tmpt dlm bus berikutnye...dlm keadaan bercelaru sempat lg akma,ummu dan fatin berebut2 menikmati KEK BATIK aku....heeeeee ('_').....bile jam menunjukkan pkul 11.30 pg,ain menelefon aku n bgth yg dorg(ain n izney) cuma dpt nek bus jam 3 ptg....ape lg,trus kami b'4 decide untuk terima je kemungkinan yg ade dn truskan perjuangan ke GENTING n menunggu mereka di GENTING.......dan kami sanggup untuk tido disana if kami terpaksa menunggu ain n izney yg KELAMBATAN itu.....

AKHIRNya....kami ditipu oleh mereka (ain n izney)...rupa2nya mereka dpt menaiki bus slps bus yg kami naik...so apabila kami b'4 smpi di BUSTOP untuk menaiki kete kabel, dua MINIT selepas itu mereka pon smpi....betapa BERBUNGA2 hati kami b'4 melihat kedatangan mereka walhal pd ms tu masing2 ade RANCANGAN masing2 untuk mengenakan AIN n IZNEY!!!!!! SIAPPP kORANGGGG!!!! hahahahahahaaa

[Harimau,tikus dan buaya]

Adalah seorang hamba Allah ni , dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi....aauuummmmm !!!!!.... bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja. Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi. Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi. Di mulut perigi harimau yg lapar tu menunggunya.


Si hamba ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri. sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir cam ner nak selamat tetiba dengar bunyi kocakkan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. Lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut. Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi. naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak.

Pastu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Dia naik mengikut tali tadi, cit!cit!cit! cit! Sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu.

"Cis,lagi satu . Macam aku nak buat ni.... habislah jadi mangsa buaya."

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya.

"Macam mana nih..."

Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba ... terdengar satu bunyi....uuuuuuuuuu uuu...Bunyi lebah bawa madu. Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si Hamba Allah ni tadi.

Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata,

"Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap madu ni."

Kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yang menantinya di bawah.

Kalau semua nak tahu , si Hamba Allah itu adalah kita semua.

Harimau
yang mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah.

2 ekor buaya itu adalah Malaikat Munkar dan Nankir yg menanti kita di alam kubur nanti.

Tali yg tempat si hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita yang menentukan panjang ataupun pendek umur kita

Tikus putih dan hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yg sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali.

Madu yang jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah memang sentiasa ingat....... .